Sažetak | U posljednjih desetak godina porastom aktivnosti digitalizacije arhivskoga gradiva zamijećena je negativno intonirana odvojenost, neovisnost i neusklađenost u radu Hrvatskih arhiva kada je u pitanju izrada, katalogizacija i distribucija digitalnih materijala.
Hrvatski državni arhiv savjetodavna je i nadzorna institucija koja regulira rad svih državnih i privatnih arhiva, ali u praksi se pokazalo kako gradivo, popisi, digitalni resursi i baze podataka opstaju neovisno o drugim institucijama, a pristup digitalnim materijalima koji bi se mogli, a ponekada i morali dijeliti s drugim ustanovama otežan je zbog naravi samih materijala. Digitalni materijali koje generira pojedini arhiv čuvaju se lokalno na vlastitoj opremi za pohranu podataka koja često ne zadovoljava suvremene uvjete čuvanja, a u većini slučajeva ne postoje niti sigurnosne kopije istih, dok je dijeljenje ovih materijala gotovo nemoguće jer audio-vizualno gradivo nije primjereno za prijenos klasičnim rješenjima poput elektronske pošte.
Ovakav rad državnih arhiva stvara informacijske i organizacijske silose koji ne doprinose sigurnosti, lakoći korištenja, suradnji i dostupnosti podataka, a gubici se stvaraju i na izostanku iskorištenja ekonomije velikih brojeva.
Koristeći ITIL okvir prezentirana su dva moguća rješenja za problem dijeljenja i sigurnosnu pohrane podataka. |
Sažetak (engleski) | The increase in archival digitisation during the past decade has brought an unfavourable trend concerning the management of Croatian archives, to attention, in which production, catalogization and distribution of digital material was found to be asynchronous, independent and misaligned.
The Croatian State Archives is an advisory and supervisory insitution established to regulate all state and private archives. In practice, archival materials, inventories, digital resources and databases exist independently of each other, while potential access to digital material remains problematic, given the nature of the material itself.
Digital files are often stored locally on inadequate storage equipment, and generally lack back-up, while sharing remains an unattainable goal, as audio-visual material is unsuitable for transfer via classic solutions e.g. e-mail.
This manner of operating hinders ease of use, cooperation, and data availability, while a failure to take advantage of bulk-purchase economics additionally depletes funds, and discourages potential profit.
Two solutions are presented using ITIL framework. |